fredag 6 januari 2023

Lennart Rönnberg död


Lennart Rönnberg, generalmajor och den siste chefen för ”gamla” arméstaben och generalstabskåren, har avlidit vid 84 årsålder.

Jag mötte Lennart Rönnberg 1983 under försvarsmaktsövning Mitt Sverige. Han var chef för Kungl Västernorrlands regemente och jag var som reservofficer avdelningschef vid militärområdesstaben i Nedre Norrland. Där inleddes en livslång vänskap.

Under dagarna mellan jul och nyår några år senare, då jag måste fullgöra det nödvändiga men urtråkiga arbetet med personaltabeller och krigsplaceringar i en närmast övergiven milostab i Östersund, fanns även miloinspektören, översten av första graden, Lennart Rönnberg. Han tog sig tid att att ägna uppmärksamhet åt min uppgift. Sådant kommer en reservmajor i håg.

Rönnberg blev general och chef för arméstaben, stabschef för östra militärområdesstaben och chef för den internationella övervakningskommissionen i Korea.

Under alla dessa år var han en hängiven och uppskattad ledamot av Hagbardakademien.

Jag saknar en god vän och framträdande officer.

28 december 2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Upprepade misstag ren dumhet

 Sverigedemokraterna har en utvecklad förmåga att få uppmärksamhet och röster. Partiet lyckas utmana etablissemanget, trots att det nu är en...