lördag 4 februari 2023

Svårt köra tåg

 Det är svårt att köra tåg. Så svårt att SJ, det en gång i tiden stolta järnvägsbolaget, inte längre kan. Efter avregleringar, omorganisationer, affärsmässighet, differentierad prissättning och utökning av antalet kommunikatörer har SJ tappat kunskapen om hur man kör tåg.

Skulle till Stockholm i morse med tåg klockan 0718 från Uddevalla för att delta i Svenska Försvarsutbildningsförbundets överstyrelses sammanträde. Klockan 0506 får jag ett sms från SJ som meddelar att tåget är inställt. Försökte hitta alternativ, men SJ:s hemsida meddelade att samtliga (!) senare avgångar inte var valbara.

Bara att konstatera faktum. Det blir ingen resa. Alternativet med MTX skulle bli väsentligt dyrare och innebära att jag kom till mötet cirka klockan 16, då dagens möte i praktiken var över. Avbokar - inget problem.

Till min förvåning noterar jag vid min avbokning att återresan på söndag inte återbetalas! Det faktum att SJ inte lyckas ta mig till Stockholm är inget skäl till att jag inte ska ta mig därifrån med SJ. Så återresan från ett möte som jag på grund av SJ inte kunnat delta i ska jag ändå betala SJ för.

Det är ingen måtta på det hjärnvägssläpp SJ drabbats av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Upprepade misstag ren dumhet

 Sverigedemokraterna har en utvecklad förmåga att få uppmärksamhet och röster. Partiet lyckas utmana etablissemanget, trots att det nu är en...